9 årsager til at de bedste medarbejdere siger op

Jeg var ikke på min seneste arbejdsplads længe nok til at se en tydelig tendens, men på mine første to arbejdspladser undrede det mig meget, hvorfor man ikke gjorde mere for at udvikle og støtte de dygtige medarbejdere man havde. I stedet var følelsen, at der var en blind jagt på nye talenter, og at de nuværende medarbejdere blev taget for givet. Resultatet var tydeligt: de dygtige medarbejdere valgte simpelthen at sige op.

Det må jo uden tvivl være mere lønsomt at investere i sine nuværende medarbejdere, end at forsøge at nyansætte. Så hvorfor gør virksomhederne ikke mere ud af det? Specielt i kommunikationsbranchen som umuligt kan ignorere, at der er en svingdørstendens.

For nogle uger siden drak jeg fredagsøl med otte gamle klassekammerater fra Mediehøjskolen. Syv ud af otte havde valgt at blive selvstændige inden for det sidste år. Og den sidste? Han havde netop skiftet fra et reklamebureau til en inhouse afdeling på kundesiden på grund af stress.

Det er selvfølgelig et tegn på en ny arbejdsmarkedskultur med mere flydende ansættelser og nogle klare fordele ved at være selvstændig. Men det er også et tegn på en branche med store problemer, som mange af god grund vælger at forlade.

Jeg læste en svensk artikel om emnet i sidste uge, og jeg synes den er værd at dele her i en oversat version. Jeg havde lidt svært ved at finde ud af, hvor originalversionen kommer fra. De svenske artikler linkede til en profil på linkedin, som er taget ned, men jeg tror originalversionen er fra Forbes.

1. Overarbejdet personale
Talentfulde medarbejdere elsker at bidrage og arbejde meget, men hvis du planlægger at kræve endnu mere af dem, er det vigtigt også at udvide deres ansvarsområde og status. De kommer ikke til at blive, hvis de føler sig kvælt af arbejdsbyrden.

2. Medarbejderne får ingen opmærksomhed eller belønning for sin indsats
Undervurder aldrig effekten af et skulderklap, et tak eller en kommentar om at medarbejderen har gjort et godt stykke arbejde. Det gælder også for de selvstændige og toppræsterende eftersom det er enkelt at tage deres præstationer for givet. Alle elsker bekræftelse og ros, specielt dem som arbejder hårdt.

3. Forkerte personer ansættes og gives opmærksomhed
Hårdt arbejdende medarbejdere vil arbejde med ligesindede professionelle. At fejlansætte en person er en kæmpe demotivation for dem, der skal arbejde med dem. At forfremme en forkert person er endnu værre. Når man arbejder hårdt kun for at se en anden få en forfremmelse, som den person ikke har gjort sig fortjent til, er det en forulempning mod alle medarbejdere.

4. Arbejdsgiveren er ligeglad med sine medarbejdere
Mere end halvdelen af de som forlader deres jobs, gør det på grund af forholdet til deres chef. Chefer som ikke er investerede i deres medarbejdere vil altid have høj personaleomsætning. Smarte virksomheder ansætter og udvikler chefer som kan balancere det at være professionel med at være menneskelig. De gode chefer fejrer en medarbejders success, har empati med medarbejdere som går igennem en hård tid og udfordrer sine ansatte.

5. Arbejdsgiveren mislykkes med at udvikle personalet
Dygtige medarbejdere har et behov for at forbedre og udvikle sine kundskaber, og det er op til cheferne at give de ansatte mulighed for dette. Som chef er det dit ansvar at udfordre og opmuntre dine medarbejdere. Uden udviklingsmuligheder kommer den dygtige medarbejder til at kede sig og se sig omkring efter et andet job.

Det er en fejltagelse at gå ud fra at dygtige medarbejdere selv kan tage ansvar for deres udvikling. Alle medarbejdere har brug for følelsen af at blive set, og det er op til chefen kontinuerligt at finde områder, hvor medarbejderen kan udvikle deres kompetencesæt. De talentfulde medarbejdere ønsker udviklende feedback i højere grad end mindre talentfulde medarbejdere.

6. De ansatte hindres i at være kreative
Dygtige medarbejdere formår at forbedre alt de beskæftiger sig med og er stolte over det de skaber. Hvis muligheden for at forandre og forbedre fjernes, fordi chefen er tilfreds med status quo, kommer den ansatte til at afsky sit arbejde. Begræns ikke medarbejdernes behov for at skabe, det begrænser også virksomheden.

7. De ansatte bliver ikke udfordrede intellektuelt
En god chef opfordrer sine ansatte til at klare ting, der først virker umulige. De skubber medarbejderne ud af deres komfortzone, og de hjælper og inspirerer medarbejderen til at lykkes.

8. Arbejdsgiveren holder ikke, hvad de lover
Integritet og ærlighed er to egenskaber som enhver medarbejder forventer sig af sine chefer. Det må ikke bare være tom snak, når du siger, du skal gøre noget. At du holder dit ord og dine forpligtelser siger meget om dig som leder, og det får de ansatte til at stole på dig. Og det omvendte kan fuldstændigt ødelægge en relation.

9. Arbejdsgiveren lader ikke medarbejderen dyrke sin passion
Mange chefer kan godt lide at sætte folk i kasser, og frygter at produktiviteten vil dykke, hvis man lader de ansatte udvide deres fokusområde og følge deres passion. Men tværtimod kan det skabe produktivitet at arbejde med noget man er passioneret omkring, da man opnår kreativt flow. Dygtige medarbejdere er passionerede og har brug for arbejdsgivere, som kan give dem udfordringer, der passer deres passion. Det kræver, at man som chef lytter til og observerer sine medarbejdere for at forstå, hvad der gør dem passionerede.

Afsluttende bemærkninger
Hvis de bedste medarbejdere skal blive, må man tænke grundigt over, hvordan man behandler dem. Gode, talentfulde medarbejdere har masser af muligheder, og virksomhederne bliver nødt til at gøre noget mere ud af at beholde og udvikle de medarbejdere, de allerede har, frem for at tage dem for givet og blindt fokusere på nyansættelser. Hvis medarbejderne får følelsen af, at de bliver opfattet som en puslespilsbrik, der bare kan skiftes ud, er der meget kort til en opsigelse.

Af de ovenstående punkter har jeg personligt oplevet punkt 2,3,5,7,8 og 9, og de resterende punkter er absolut ikke fremmede for mig. Så der er måske ikke så meget at sige til, at jeg har nogle opsigelser bag mig og stress i kroppen.