Den digitale udfordring – en opfølgning

Jeg har en rigtig lortedag i dag. Orker ingenting. De seneste dage er jeg kommet til at kaste mig over for meget, og sige ja til for meget socialt. Det endte med, at jeg måtte flygte fra friluftsbio i Kongens Have i går pga total overstimulering. Mange mennesker og høj ensformig salsamusik i en time var lidt mere end mine sanser kunne klare, og jeg græd hele vejen hjem på cyklen.

Jeg ville egentlig helst være hjemme hele dagen i dag, men tog ud for at prøve at finde en plante til badeværelset med André. Nu har jeg lige skældt ham ud over, at han også spurgte, om jeg ville med videre ud og plukke brombær. Wife of the year. For mig føltes det bare som om han spurgte, om jeg ville med ud og løbe et marathon med et brækket ben.

Jeg har svært ved at tro på, at jeg får det godt igen i dag. Det er hårdt. Og jeg ved godt, jeg ikke burde være hård mod mig selv og prøve at stole på, at jeg får det bedre, men det er ikke altid let.

lejlighed

Mit happy place. Bor helst herhjemme i det lille grønne rum for tiden.

I starten af juni satte jeg mig for at ændre på mine digitale vaner i håb om, at det kunne tage toppen af den overvældende stress, jeg følte. Jeg tænkte ikke så meget på, at mit overforbrug måske mere var et symptom på min arbejdsrelaterede stress, end den var en katalysator for mine stress-symptomer, men lad nu det ligge. Her er historien om, hvordan det gik:

1. Jeg må ikke logge på Facebook
Dette overholdt jeg i et par uger før jeg begyndte at logge mig ind igen. Nu er jeg tilbage til at checke flere gange om dagen som en del af den ureflekterede SoMe-runde. Jeg ved ikke helt, hvorfor det er så svært at slette min facebook-profil, for jeg føler ikke jeg får noget ud af at have den (good old FOMO?). 95% af indholdet er uinteressant, og det er efterhånden en sjældenhed, at jeg bliver inviteret til privatfester der. Jeg vil til gengæld indrømme, at jeg elsker de årlige fødselsdagshilsener, også fra dem jeg aldrig ser eller snakker med. Elsker fødselsdag.

2. Jeg skal slå notifikationer fra på Messenger
Denne har jeg faktisk overholdt! Og det fungerer rigtig godt, så det kan jeg anbefale. Jeg har dog stadig den lille røde notifikation på app-ikonet, så jeg kan se om der er noget, når jeg kigger på min home screen.

3. Jeg skal slette Snapchat
Gjort! Savner det kun lidt, men synes egentlig instagram dækker behovet.

4. Min telefon må ikke komme ind i soveværelset
Det her overholdt jeg i tre ugers tid, men nu har den altså forvildet sig derind alligevel.

5. Jeg skal købe en clock radio, som skal vække mig med P1 hver morgen
Dette har jeg ikke fået gjort, men det er essentielt for at gennemføre punkt 4. Om ikke andet må jeg ønske mig en i julegave.

6. Jeg må ikke checke min telefon den første time, efter jeg er stået op
Overholdt dette i de samme tre uger som telefonen ikke boede i soveværelset om natten (og gjorde faktisk det samme i timen, inden jeg skulle sove). Jeg tror det kunne være en rigtig god vane, så det har jeg en intention om at forsøge mig med igen på et tidspunkt.

7. Jeg må ikke checke mails før kl 12 hver dag
Det her klarede jeg ikke så godt, men jeg fjernede arbejdsmail fra min telefon, og det anbefaler jeg alle!

8. Jeg må kun checke Instagram fire gange om dagen. Om morgenen, ved frokost, efter arbejde og inden jeg går i seng.
Dette lykkedes jeg ALDRIG med. Overgiver mig.

9. Jeg skal slette mailappen på min telefon, så jeg kun checker mail på computeren
Jeg fandt ud af, at jeg ofte skal bruge information som ligger i min mailboks, så det fungerer slet ikke, ikke at have mail på telefonen. Men jeg har som sagt slettet min arbejdsmail.

10. Min telefon skal altid ligge uden for rækkevidde, så jeg ikke kan tage den ubevidst op.
Jeg overholder sjældent dette, men har gjort det aktivt nogle gange, hvor jeg for eksempel har villet fokusere på en bog, og det virker! Så det er et godt trick, hvis man vil koncentrere sig.

Generelt kan man måske sige, at det ikke gik skide godt med at overholde de regler, jeg havde fået defineret. Det kan egentlig også være ret befriende at omfavne sin uperfekte menneskelighed og slippe den dårlige samvittighed. Det kan også være en sund øvelse en gang i mellem.

1

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.