Skåne

Skaane

Jeg elsker Skåne. Vi tog afsted for at spise en middag på Daniel Berlin i Skåne Tranås (hvor jeg ironisk nok kun har et enkelt billede på min instagram fra, men det var godt!) og forlængede turen med et par dage.

Idylliske Vik på østkysten. Det bliver ikke meget mere eventyr-nuttet.

Der var tydelige overklassebiler i alle indkørsler her. Det er ikke en drøm for almindelige middelklasse-folk at eje et nuttet hus på Österlen. Vi må nøjes med at gå rundt og kigge på dem. 🙂

Skaane

Der er den fineste strand ved Stenshuvud Nationalpark. Vi har været her en gang før for nogle år siden, men har stadig til gode at bade her, for det var lidt for koldt. Jeg elsker den måde skoven vælter ned i stranden på.

Vi parkerede ved Knäbäckshusene, som vi ikke havde set før. Det ligner en filmkulisse fra Brødrene Løvehjerte, synes jeg.

Skåne er så dansk på mange måder.

Skaane

Nat nummer to overnattede vi ved Ales Stenar i et hyggeligt b&b. Spiste stegt sild og blæksprutte i havnen og vandrede forbi valmuer op til den kendte stensætning på toppen af bakken.

Da vi var her for nogle år tilbage var skrænterne fyldt med valmuer, men nu var der kun nogle få på grund af den tørre sommer.

Et af få billeder af mig fra turen. Sådan er det at stå bag ved kameraet.

Skaane

Ikke for at blære mig, men…

Får i solnedgang på Skånes sydkyst. ♡

Den obligatoriske kæreste-selfie. ☺

Skaane

Dagen efter poserede vi med vores lejebil og badede i en sø.

Sommeridyl ved svenske søer og langørede(!) strandkøer i sandet på den anden side.

André lærte mig at lave små sejlbåde ud af siv og vi konkurrerede om hvis båd der kunne komme længst ud på søen.

Skaane

Vores sidste overnatning havde vi på Trolleberg Bed & Breakfast med Sankt Bernard hunden Mufasa aka “Moffe”. Jeg har aldrig mødt nogen, der savlede så meget.

Stedet lå helt for sig selv midt i en skov. Ingen andre lyde end dyr og vind (og de andre gæster, for indrømmet var der lidt lydt mellem værelserne, hvilket var det eneste som gjorde, at jeg gik med til at checke ud dagen efter).

Der var tag-selv-morgenmad i køkkenet, og vi tog vores med ud ved poolen.

Skaane

Lidt røde ribs til yoghurten.

Sådan her vil jeg bo en dag. Med en overvokset have med blåregn og slidte bambusmøbler.

Moffe snorker i søvne. ♡

Skaane

På vejen tilbage til Malmø for at aflevere bilen kørte vi forbi Häckeberga Slott, som ligger utroligt idyllisk midt i en skovsø. Her kan man også bo og spise, hvis man har råd.

Fika (kaffe&kage) på Systrarna på Solhjulet kan anbefales. Vi fik i hvert fald en citronkage, der fik hjertet til at slå ekstra hårdt.

Det er mærkeligt at kigge igennem billederne fra turen, for selvom det var idyllisk og fuldt af smukke små oplevelser, var det ikke som jeg havde troet, det ville være. Jeg havde set frem til at komme væk i nogle dage, at være på landet, som jeg elsker og som normalt giver mig ro. Men jeg synes mest, det var svært. Jeg måtte anstrenge mig for at nyde det og være i nuet. Stressen buldrede derudaf, og jeg længtes hjem til mit lille grønne ekstrarum, som nu endelig er færdigt, og er det bedste jeg ved for tiden.

Jeg prøver at acceptere, at det er sådan, det er lige nu. At det jeg drømmer allermest om er at være i et sommerhus med en hængekøje i en vildtvokset have helt alene med en stor stavl bøger, noget Netflix og helpension. Måske så tæt på havet, at man kan høre bølgerne slå. A girl’s gotta dream. Og i mellemtiden må jeg prøve at komme så tæt på jeg kan, med det jeg allerede har.